fredag, oktober 27, 2006

Babel, storm og cykel-punktering

Weekend, weekend, weekend. Det er bare skønt. Hvis der skulle være nogen tvivl, så har jeg
WEEEEEKEND!!!

Der er altså tiltrængt, især fordi vi har været på farten de sidste par weekender, og vi trænger vist begge til en stille hjemme-weekend, hvor vi bare kan slappe af og nyde hinandens selskab.

Så ramte stormen fyns land og sikke et vejr. Jeg havde MEGET ondt i pjæktarmen i morges da jeg vågnede, men desværre stod min dårlige samvittighed også og prikkede mig på skulderen, så jeg stod op anyways. Kors, hvor var det ikke sjovt at være avisbud i det vejr. Et skridt frem, og 5 tilbage - måske ikke helt, men sådan føltes det. Jeg blev færdig til tiden, og skyndte mig hjem inden jeg fik nogle faldende træer over mig.

I dag har jeg tilladet mig selv at sove længe, var ved cykelsmeden med min cykel der var punkteret IGEN. Denne gang var det bare baghjulet der var fladt. Typisk. Bagefter tog jeg til træning. Skønt at få motioneret en times tid, så kan jeg godt holde weekend med god samvittighed. I hvert fald lige indtil på søndag - der skal vi af sted igen. Man er jo nødt til at holde det ved lige. Man skulle jo nødig gå hen og blive et dovent svin.

I går var vi sammen med en veninde i biografen og se BABEL - snigpremiere. Well, jeg havde regnet med at den var god og kind a underholdende. Jeg tog fejl.

Filmen kan skam godt anbefales, men den er sat op på en meget speciel måde med 3 verdener der kører samtidig, 3 forskellige lande forskudt i tiden. Lyder det forvirrende? Så kan du måske sætte dig i mit sted i går?!!!*thihi*

Der er ikke mange sjove replikker i filmen, en seriøs film der beskriver verden som den ser ud i dag. Meget realistisk - den kredit skal de have. Men der var meget fyld som ikke hørte hjemme i filmen, og mange løse ender til sidst hvor man tænkte - hmmm... hvad skete der lige her?!!

Som sagt foregår filmen 3 steder; i USA/Mexico, Marokko og i Japan. Historien i Marokko og USA/Mexico hænger tæt sammen, mens historien i Japan kun er meget lidt knyttet til de to andre. Den røde tråd igennem alle 3 fortællinger er sprogbarrierer. Den japanske pige der er døvstum bliver ydmyget af offentligheden, mens hendes far ikke har tid til hende. Selvsamme far har ejet en riffel han solgte til en marokkansk guide. En hyrdedreng i Marokko skyder ved et uheld på en turistbus med denne riffel, og en amerikansk turist bliver dødeligt såret. Amerikaneren + hendes mand befinder sig nu i et land hvor de ikke forstår sproget, hvor de har brug for lægehjælp pronto. I USA passer en illegal indvandrer fra Mexico amerikanernes børn. Hun tager dem med til bryllup i Mexico. Her oplever børnene også at de hverken forstår sproget eller de kulturelle begivenheder der finder sted.

En film til at tænke over, men den er hverken let eller særlig behagelig.

Næste gang skal jeg nok ind og se en med lidt mere humor og sjove replikker. Det bliver højst sandsynlig "the devil wears prada". God fed amerikansk tøse-humor.

Ingen kommentarer: