tirsdag, august 29, 2006

Besværlig kommune

Så har jeg været på farten igen i dag. Inden min samtale med socialrådgiveren, fik jeg dog snakket med Fyens Stiftstidende om de ville godkende min frigørelsesattest. Det var ikke noget problem. De er sku så søde derinde.

I toldbodgade skulle der optages journal og vurdere hvorvidt jeg var arbejdsdygtig eller ej. Det var meget rart at få afklaret med Fyens Stift først, for hvis de ikke ville underskrive attesten, så betød det nul supplerende kontanthjælp, og så var det lidt lige meget med den samtale hos socialrådgiveren. Men jeg tog af sted, var optimist – men blev sku hurtigt pillet ned igen. (Oven i det, så fik jeg sku nervøse trækninger og røde knopper af det sted. Jeg har en gang været i aktivering i toldbodgade, yarks et sted. Meget deprimerende og yderst kedeligt.)

Tilbage til samtalen.
Det viser sig, at for at de kan vurdere min egnethed på arbejdsmarkedet skal de have en lægeerklæring fra min læge og først derefter kan de komme med deres dom. Hvis det står til mig, så er jeg absolut IKKE klar til et 37 timers job. Jeg har ikke haft fuldtidsjob siden jeg arbejde som køkkenassistent og det er 3 år siden + at jeg stadigvæk har det psykiske der tricker mig. Jeg har brug for en blød opstart, hvilket jeg må prøve at få min læge til at forstå. Det burde ikke være umuligt. Nå men hvis det utænkelige sker og jeg bliver dømt egnet, så vil de højst sandsynlige ikke udbetale kontanthjælp til mig til hjælp til betaling af kurser på Tietgenskolen. For hvis man kan have et job hos Fyens Stift og samtidig følge kurser, så er man også i stand til at forsørge sig selv. Hårdt og kontant.

Hvis de derimod finder mig uegnet til tage et fuldtidsjob, så skal jeg snakke med en ny sagsbehandler hvor ventetiden er op til 3 måneder. Det vil sige, at før de overhovedet finder ud af om jeg kan få udbetalt den supplerende kontanthjælp, så er virksomhederne begyndt at søge elever. (det gør de i december måned) Ufatteligt ikke? Så hvis de finder ud af at jeg ikke kan varetage et fuldtidsjob, så tror jeg sku bare at jeg tager de mest nødvendige kurser på Tietgen, og betaler ud af egen lomme. Det andet kommer jeg jo ingen vegne med. Men det er sku da utroligt ikke? Deres regler kan ikke bøjes særlig meget må man sige.

Nu har jeg en tid om 2 uger hos sagsbehandleren igen, efter jeg har været hos min læge til en snak om lægeerklæringen. Det er åbenbart den det står og falder på. Så må jeg se hvad de siger.

Selvom lovgivningen er lidt imod mig, må jeg sige at de har været yderst søde og hjælpsomme sagsbehandlere / socialrådgivere som jeg har haft kontakt med. De har været meget åbne og imødekommende, og har prøvet at hjælpe mig så vidt det nu var muligt. Dog følte jeg en vis skepsis i går, mandag da jeg var til samtale. Hun mente det var umuligt at leve af FS-løn. Well, intet er umuligt. Og hun forstod ikke rigtig at jeg ikke havde bedt kommunen om økonomisk hjælp. Hellere klare sig selv end at tigge om hjælp. Sådan er jeg opdraget, og det er min livsfilosi. Så længe man selv kan og har mulighed og overskud til det, så bør man gøre det.

Selvfølgelig, at være avisbud, er ikke verdens bedst lønnet job, og det er ikke noget springbræt til noget videre job / uddannelse. Men det er et arbejde ligesom alt andet, og jeg nyder faktisk at have dette arbejde. Det giver mig en vis frihed samtidig med en stor portion selvtillid og værdighed når jeg hver måned til den første får lønsedlen. Den er ikke stor, men i det mindste tjener jeg mine egne penge, og er ikke anhængig af andre mennesker. Sådan ser jeg på det!!

"Iiiii'm a papergirl and I'm okay,
I sleep all night and I work all day.
Jeg kø'r min bike, med min avis, og jeg står tidligt op,
jeg håber fandme ikke, en polak tar mit job,
Iiiii'm a papergirl and I'm okay,
I sleep all night and I work all day".

(venligt lånt af jacobpackert.blogspot.com)

Efter samtalen i dag var jeg et smut hos bogpusheren for at hente deres tilbudsavis. Jeg stod og bladrede den lidt igennem. Bogpusheren håbede vist at jeg ville kigge forbi i morgen til deres tilbud.
KALDER HAN DET TILBUD?


Jeg kalder det et LYVE-SVIN. FØJ!!!
Han fik sin avis lige retur. *ryster opgivende på hovedet* Han fortjener slet ikke at blive kaldt en bogpusher. Aldrig om jeg sætter mine ben derinde igen. *LOL*

Ingen kommentarer: